NOTP: Van Eigen Bodem – Maak kennis met Jan

Bij Night Of The Proms hoort natuurlijk ook zang! In de aanloop naar de voorstellingen stellen we je graag voor aan onze zogeheten ‘Vocals’.
Vandaag: Jan van Delft.

Hallo,

Mijn naam is Jan van Delft en ik ben zeer vereerd dat ik mee kan doen met Night of the Proms in onze geliefde Hofnar.

Ik ben geboren in Valkenswaard, waar ik tot 2016 altijd met veel plezier heb gewoond.

Sinds m’n achtste zing ik al: eerst als sopraantje bij het Mariakoor (mijn vader was daar dirigent), later als bas. Jarenlang heb ik bij het Valkenswaards Kamerkoor gezongen, met vele hoogtepunten als koorzanger: zoals The Messiah van Händel, Johannes Passion en Mattheus passion van Bach, Requiem en de Vespers van Mozart. In die jaren (1985-2013) mocht ik regelmatig een bas-solo zingen en dat beviel me heel goed.

Ik zing pas pop/rock-muziek sinds 2005; mijn doop was de nieuwjaarssessie in de Fantast op 1 januari 2006: The Doors, en wat vond ik het spannend en geweldig.

Sindsdien ben ik betrokken geweest bij grote projecten (Jesus Christ Superstar, War of the Worlds, Tommy) en kleinere (o.a. Queen, Fleetwood Mac, Ramstein, Joy Division, REM, David Bowie, Neil Diamond, ABBA). Ook mag ik elk jaar deelnemen aan Percussion in Concert (onderdeel van UNA), geleid door Bart Wernaart. Een jaarlijks hoogtepunt wat ik nooit zou willen missen.

En dan nu weer een hoogtepunt: Night of the Proms: Van Eigen Bodem. In het achtergrondkoor én als solozanger.

Ik mag zelfs 2 nummers zingen. De ene gaat terug naar mijn jeugd in de jaren 80, een mooi eerbetoon aan een hele goede, onderschatte Nederlandse band. Misschien zit het qua toonhoogte iets boven mijn natuurlijke bereik, maar o zo mooi. Ik ben heel blij dat ik dit mag zingen. Het andere nummer past precies bij mijn stem en is, gezien de huidige geopolitiek, zeer toepasselijk en wat luguber, maar ook heel erg mooi.

Het hele concert is een prachtige ode aan de mooie pop-muziek die Nederland heeft voortgebracht de laatste, zeg 50 jaar.

Uitgevoerd door een geweldige harmonie, met medewerking van vele andere muzikanten.

Kortom: u mag dit niet missen!